طرحی برای زمین و محیط زیست
2- تعریف حوزه های شهری وروستایی وصنعتی وکنترل رشد پراکندگی جغرافیایی آنها
انسان اجتماعی برروی زمین حداقل ازعصر کشاورزی به بعد یکجانشینی را آغاز وبرای خود مکانهایی رابه صورت روستا و شهر بوجود آورده که همواره درروند تاریخ به واسطه افزایش جمعیت وپیشرفتهای حاصله به خصوص اززمان انقلاب صنعتی دگرگون شده است.باانقلاب صنعتی وگسترش زندگی شهری ، مسئله احداث کارخانجات وبا پیدایش قطار وماشین مسئله راهها وجاده ها به میان می آید .انسان امروزی بیشتر درشهرها و کمتردرروستاها زندگی میکند واینها اشغال کننده زمین ومصرف کننده خاک میباشند .این درحالیست که امروزه به خصوص درشهرهای بزرگ ما شاهد رشد بی رویه حاشینه نشینی شهری وگسترش محدوده جغرافیایی شهرها میباشیم که دراین میان لطمات جبران ناپذیری به طبیعت ومحیط زیست وارد آمده ، به عنوان مثال میتوان ازساخت وسازبی رویه درنواحی کوهپایه ای وکوهستانی وحاشیه رودخانه ها و تجاوز به حریم مناطق جنگلی وحفاظت شده وبه تبع آلودگی آن مناطق رانام برد . روند مهاجرت به شهرها باید کنترل شود. باید تعریف دقیق وبا برنامه ازشهرسازی داشته باشیم والگویی برای معماری وشهرسازی طراحی کنیم .به شخصه من با رشد عمودی شهرها موافقم ،یعنی گسترش شهری درآسمان ونه برروی زمین ،دایره گسترش شهری باید مشخص شده وتعریف شده باشد ، درتقسیمات جغرافیایی به هیچ وجه نباید ازدایره آن خارج شد . دایره جغرافیایی روستایی وگسترش زمینهای کشاورزی باید مشخص شود .نباید هرجا وهرکس که خواست زمینی را متصرف ودرآن به کشاورزی بپردازد. سیستمهای یکپارچه کردن زمینهای کشاورزی وصنعتی بسیار خوب وکارآمد است . چرای دام نیز باید درمناطق مشخص شده باشد وباتعدی ازآن باید برخورد شود .درمورد کارخانجات وکارگاههای صنعتی ،به شدت با ساماندهی وتمرکز این بخش موافقم ،باید این کار انجام شود .شهرکهای صنعتی ومجموعه های صنعتی نمونه خوبی میتواند باشد. باید به شدت ازپراکندگی مراکز وکارخانجات صنعتی پرهیز کرد. به عنوان مثال درکنار راهها وجاده های ایران به سوله ها وکارخانجات پراکنده ای برمیخوریم که درمیان بیابانها ودشتها به چشم میخورند ،به چند دلیل این نوع پراکندگی مناسب نیست ومخرب است .ازلحاظ شبکه برق رسانی وآبرسانی وگاز رسانی هزینه زیادی متحمل سیستم خواهد شد،ازطرفی ضایعات وآلودی ناشی ازآن قابل کنترل نخواهد بود . سیستم حمل ونقل نیز صدمات وهزینه هایی متوجه طبیعت وسیستم خواهد کرد . جغرافیای شهر وکارخانجات صنعتی باید مشخص وتعریف شده باشد ،جغرافیای روستایی وکشاورزی ودامداری نیز باید مشخص باشد تادراین میان کمترین صدمات متوجه محیط زیست باشد .
3-برنامه ای برای یک شهر پاک
مامیدانیم چه بخواهیم چه نخواهیم درشهر بامعضلی به نام آلودگی روبرو خواهیم بود حال درجایی کمتر ودرجایی بیشتر ، چه کنیم که این ضایعات رابه حداقل برسانیم وازتبعات آن جلوگیری کنیم
الف – توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی ازقبیل مترو واتوبوسرانی شهری
ب- به روزرسانی وسایل نقلیه باتکنولوژی روز دنیا وازرده خارج کردن وسایل فرسوده وآلاینده
پ – استفاده ازانرژیهای پاک ازقبیل خورشید وباد وحداقل استفاده ازانرژیهای فسیلی
ت- کسب مالیات سبز از صنایع آلاینده
ث - گسترش کمربند سبز دراینمورد برنامه ایست بدین شرح :به عنوان مثال درکلان شهری مانند تهران گسترش فضای سبز میتواند به کاهش تبعات آلودگی هوا کمک کند .ایجاد پارکهای جنگلی درحاشیه وداخل شهرهای بزرگ کمک شایانی میتواند درجهت کاهش الودگی هوا باشد. درچهار جهت شهر ودرمسیرجریان باد میتوان پارکهای جنگلی ایجاد کرد. درشمال وجنوب ،شرق وغرب ودرمرکز شهر نیزمیتوان یک پارک جنگلی وسیع احداث گردد ،درکنارپارکهای جنگلی ، فضای سبز شهری ازقبیل پارکها وفضای سبز بلوارها وحاشیه خیابانها نیز نباید فراموش شود.
ج –اصلاح وبهبود سیستم بازیافت ،درصورت استفاده درست ازمواد بازیافتی ،مواد معدنی وطبیعی کمتری مصرف شده وضررکمتری به محیط زیست وطبیعت وارد میشود
4- جاده کشیها باملاحظات زیست محیطی وحساب شده باشد ،گسترش حمل ونقل ریلی میتواند کمک کننده دراین زمینه باشد. حمل ونقل ریلی کمترین صدمات ،چه درزمینه تلفات حیوانات وچه درزمینه آلودگی وتخریب پوشش گیاهی وزیست محیطی رادارد .
5- کمک به سازمانهای مردمی ومردم نهاد فعال درزمینه محیط زیست وگسترش آنها ،به عنوان مثال ایجاد روزهایی درتقویم برای درختکاری وپاکسازی طبیعت نه فقط دریک روزخاص که این کار میتواند باکمک سازمانهای مردمی صورت بگیرد .
6- رونق پدیده وصنعت اکوتوریسم، البته باملاحظات زیست محیطی وکنترل شده ،ودرگیری جوامع محلی دراینمورد ،ما ازاین ظرفیت میتوانیم درجهت بهبود وضعیت معیشتی جوامع محلی وبه تبع حفظ محیط زیست ازسوی خود جوامع باشیم .
7-آموزش
شاید بتوان به نوعی پایه راه حل تمام معضلات رادرآموزش دید
الف – ایجاد دروس وواحدهای درسی باموضوعیت محیط زیست درمدارس ودانشگاها
ب – ایجاد بخش خبری درصداوسیما با موضوعیت محیط زیست
پ – تبلیغات درصداوسیما شامل پیامهای کوتاه وبلند
ت – را ه اندازی شبکه تخصصی محیط زیست درصدا وسیما
درپایان همه اینها درگروی یک عظم جهانی وملییست که مانند زنجیری این حلقه ها رابه هم متصل میکند تابه زمینی پاک برای زندگی خود وآیندگان برسیم .یادمان باشد که زمین برای دیگر موجودات وآیندگان نیزاست .
این وبلاگ بازتاب کوچکی از وضیعیت محیط زیست و حیات وحش ایران میباشد .و تلاش دارد تاضربه ای را که زندگی مدرن و شهری به محیط زیست و حیات وحش زده است را بازتاب دهد.علاوه بر محیط زیست وحیات وحش ،دراین وبلاگ مطالبی از کیهانشناسی ،زمینشناسی ، دیرینشناسی ،زیست شناسی و جانورشناسی نیز خواهید دید .باشد که ما انسانهای شهری امروز بهتر طبیعت را بشناسیم .